زمان: شنبه ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۱
مکان: فربودانگاره
حاضرین: سهراب، علیرضا، رضا، صمد
بازی: Azul: Summer Pavilion
طراح: Michael Kiesling
مدت بازی: ۱ ساعت

Photo is Copyrighted by @BoardGameSanctuary

در آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۱ و در بحبوحه کارهای شب عید، تونستیم چهارمین جلسه بازی‌گوشی رو برگزار کنیم.
جلسه‌ای که ۹ صبح با یه حلیم ناب و گپ‌وگفت درباره اوضاع نابه‌سامان پخش و فروش بازی شروع شد و با دیدار سومین عضو خانواده زیبای آزول ادامه پیدا کرد.

خلاصه‌ای از گفت‌وگوهای بخش اول:
در طول ۳ سال گذشته از پاییز ۹۸ و شیوع کرونا به این سو، اصلی‌ترین محل‌های ترویج بازی که کافه‌های بازی و رویدادهای عمومی بودند به شدت کاهش پیدا کرده‌اند و این باعث کند شدن (یا حتی توقف) فرایند بازارسازی برای بازی‌های رومیزی شده، فرایندی که خودش تازه به حرکت دراومده بود.
باید برای عبور از این شرایط همفکری کرد و به راه حل‌های تازه‌ای رسید. راه‌هایی که الزاما از مسیرهای پیشین نمی‌گذرند تا بشه به امکان‌های جدید فکر کرد، چه در زمینه پخش و فروش و چه در زمینه ترویج و حتی طراحی و تولید.

در بخش دوم جلسه به سراغ سومین بازی از سری آزول رفتیم.
این نسخه بازی هم مثل دو نسخه قبل کماکان توسط Michael Kiesling طراحی شده و همون حال و هوا رو داره، البته با تغییراتی:
کاشی‌ها در این بازی لوزی‌شکل شده‌اند که باعث شده قرارگیری‌شون روی صفحه بازیکن فرم‌های رنگارنگ هندسی جالبی رو پدید بیاره و این جذابیت بصری با عنوان بازی (اقامتگاه تابستانی) همخوانی زیبایی ایجاد کنه.

Photo is Copyrighted by @BoardGameSanctuary


یک صفحه عمومی (مُشاع!) در بازی هست که در کنار کارگاه‌ها محلی برای به دست آوردن کاشی‌ در بازیه و روش اضافه شدن کاشی‌ها از کیسه بهش یه نقش جالبی در تصمیم‌گیری‌های بازیکنان داده.
صفحه شخصی بازیکنان بزرگ‌تر شده و کارهای روش اندکی پیچیده‌تر.

Photo is Copyrighted by @BoardGameSanctuary


یه تغییر کوچیکی هم در روش برداشتن از کارگاه و گذاشتن روی صفحه شخصی ایجاد شده که همراه شدنش با یه کاشی «رنگ آزاد (Wild)» در هر دور، یه چالش جالب در انتخاب رنگ و کاشی ایجاد کرده.
در بازی ۴ نفره زمان معطلی (Down time) زیادی ایجاد نشد و این نشونه خوبیه برای یه بازی.
با اینکه قوانین بازی از آزول اول بیشترن اما بازی کماکان سرحال و روان پیش می‌ره.

علیرضا:
➕مثبت: به نظرم از دو نسخه قبلی پخته‌تره. همچنین روش امتیازگیری در این نسخه برای بازیکن تازه کار خیلی ملموس‌تره
➖منفی: تعداد دورهای بازی می‌تونست کمتر باشه. چون روند روایی بازی از دور ۳ به بعد چیز خاصی انگار اضافه نمی‌کنه (Narrative Arc)
➖ ضمنا جبران عقب‌ افتادن در بازی خیلی دشوار به نظر می‌رسه (CatchUp Mechanism)
👁‍🗨پیشنهاد: بازی‌های مشابه با این بازی رو تجربه کنید: Blokus, Sagrada, Azul I

صمد:
➕مثبت: به لحاظ بصری تونسته ضمن حفظ شباهتش به خانواده آزول فضای تازه‌ای بسازه
➖منفی: به نظرم رسید اگر کسی به دلیل شانس یا کم‌دقتی عقب بیافته، تقریبا ناممکن می‌شه که بتونه به بقیه برسه. البته شاید باید بیشتر بازی کنم تا این رو دقیق‌تر بگم.
👁‍🗨پیشنهاد: خانواده آزول به خصوص ۱ و ۳ گزینه‌های عالی‌یی هستن برای معرفی بازی‌های رومیزی به مخاطب نا‌آشنا چون همزمان که با استراتژی و تصمیم‌گیری آشنا می‌شن، ازش لذت هم می‌برن.

این هم از آخرین بازی‌گوشی سال ۱۴۰۱. در فکرش هستیم برای سال بعد یه کم بازی‌گوشی رو جدی‌تر بگیریم و با افراد بیشتری بازی‌های بیشتری رو تجربه کنیم.

سهراب:
➕مثبت:
➖منفی:
👁‍🗨پیشنهاد:

رضا:
➕مثبت:
➖منفی:
👁‍🗨پیشنهاد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *